مقالات

شار نوری و لومن چیست؟ + تفاوت آن با توان الکتریکی

شار نوری

شار نوری چیست؟

شار نوری که آن را با  نماد Φ نمایش می دهند و یکای آن لومن است ( lm )، معیاری در علم نور سنجی می باشد که توان دریافت شده از نور را نشان می دهد. شار نوری فقط در محدوده نور هایی تعریف شده، که چشم انسان به آن حساسیت دارد و برای آن قابل مشاهده است. منبع نور پر نور تر نشان دهنده شار نور بیشتر آن است. شار نوری از مجموع وزنی توان همهٔ طول موج‌های باند مرئی به دست می آید و نوری که داخل باند مرئی نباشد در نظر گرفته نمی شود.

 

شار نوری یا لومن

 

شار نوری در نورپردازی عاملی مهم است که باید برای نور پردازی هرچه بهتر محیط به آن توجه داشت. مصرف کنندگان باید شار نوری محصولات مختلف را باهم مقایسه کنند چرا که تقریبی از توان ظاهری تولیدی توسط لامپ به دست می‌دهد. تولید کنندگان محصولات الکتریکی به شار نوری توجه دارند و بخشی از بسته بندی محصول را به اطلاعات شار نوری اختصاص می دهند. در کنار توان الکتریکی، شار نوری عامل مهم دیگری است که هنگام خرید محصولات روشنایی باید به آن توجه کنیم. از طرفی توان بیشتر هر لامپ به معنی روشنایی بیشتر آن نیست و فاکتور هایی مثل همین شار نوری دخیل می باشند که در ادامه به بررسی آنها پرداخته و خرید یک محصول روشنایی متناسب با نیاز خود را به شما آموزش می دهیم.

 

شار نوری یا لومن

مشاهده محصولات چراغ جت لایت در فروشگاه تات نور

تفاوت شار نوری و توان الکتریکی

برای درک بهتر شار نوری یا لومن بهتر است تفاوت آن را با توان الکتریکی یا وات بدانیم. به طور کلی توان الکتریکی مقدار انرژی الکتریکی مصرف شده در واحد زمان می باشد که یکای آن وات یا ژول بر ثانیه است. از طرفی شار نوری که یکای آن ژول است توان دریافت شده از نور در ناحیه مرئی چشم است. در نتیجه هرچه توان یک محصول روشنایی بیشتر باشد به معنی نور دهی بالا تر آن نیست و باید به شار نوری توجه کرد چرا که چشم انسان، مانند دیگر اندام های حسی عمل نمیکند و یک رفتار غیر خطی نسبت به شدت نور دارد،به همین دلیل برای فهمیدن میزان روشنایی یک محصول باید بررسی آن در محدوده قابل رویت برای چشم انسان را مد نظر قرار بدهیم و به توان خروجی توجه نکنیم.

 

طرح شار نوری با لومن

چگونه روشنایی را محاسبه کنیم؟

در ابتدای کار می بایست شار نوری و شذت نوری مورد نیاز خود را، بر اساس فضای مورد نظر مثل فضای مسکونی، انباری و فضای باز محاسبه کنید و طبق آن به خرید لامپ مورد نظر و تعداد آن بپردازید. مثلا برای فضای باز به ۳۰ تا ۶۰ لومن شار نوری نیاز دارید و برای فضای مسکونی به ۱۰۰ تا ۲۰۰ لومن. این عدد برای فضای انباری به ۵۰ تا ۱۰۰ لومن می رسد. در ادامه با توان و شار نوری برخی لامپ ها آشنا می شویم.

  • لامپ رشته ای 40 وات معمولی شفاف     توان مصرفی: ۴۰ وات      شار نوری: ۴۲۰
  • امپ رشته ای 40 وات معمولی مات          توان مصرفی:‌ ۴۰ وات      شار نوری: ۴۲۰
  • لامپ رشته ای 60 وات معمولی شفاف      توان مصرفی: ۶۰ وات      شار نوری: ۷۱۰
  • لامپ رشته ای 100 وات معمولی شفاف    توان مصرفی: ۱۰۰ وات    شار نوری: ۱۳۶۰
  • لامپ شمعی 40 وات شفاف                    توان مصرفی: ۴۰ وات      شار نوری: ۴۰۰
  • لامپ شمعی 60 وات شفاف                    توان مصرفی: ۶۰ وات      شار نوری: ۶۰۰

 

لامپ LED شار نوری

مشاهده محصولات وال واشر در فروشگاه تات نور

ثبات شار نوری

حفظ و ثبات شار نوری از مسائل مهم می باشد زیرا با پیشرفت صنعت و گذر زمان، بی مصرف شدن یک لامپ به معنی سوختن آن نیست بلکه به معنی از داست دادن شار نوری اولیه خود است به طوری که اگر یک لامپ LED به کتر از ۷۰ درصد از شار نوری اولیه خود برسد دیگر صرفه اقتصادی ندارد و باید تعویض شود، زیرا برای محیط زیست و مصرف انرژی مضر می باشد.

 

لامپ شکسته بدون شار نوری

 

خلاصه

هنگام خرید محصولات روشنایی به شار نوری توجه کنید، میزان توان بیشتر به معنی میزار روشنایی بیشتر نیست و شار نوری عاملی مهم است چرا که شدت نور در محدوده چشم انسان را اندازه گیری می کند. از طرفی کیفیت محصول انتخابی بسیار مهم است چرا که این محصول پس از گذشت زمان باید شار نوری خود را حفظ کند و میزان روشنایی آن افت نداشته باشد.

مشاهده محصولات روشنایی در وبسایت تات نور

2 دیدگاه در “شار نوری و لومن چیست؟ + تفاوت آن با توان الکتریکی

  1. رضا گفت:

    سلام خسته نباشید … ایا توان بیشتر هر لامپ به معنای روشنایی بیشتر آن است ؟

    1. manager.a گفت:

      سلام ممنون .. خیر این دو عامل به هم مرتبط نیستند .

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *